Förlossningen med Isabelle

2010-08-08 - 20:16:30
18 november
Förlossningen började med ryggsmärtor på kvällen den 18 november.. Trodde inte det var på g utan jag som ansträngt mig eller ngt liknande. Hade varit hemma från skolan den dagen för jag kände att jag behövde plugga till provet jag skulle ha dagen efter och för att vila.Kanske var det så att kroppen kände  på sig att det var en liten bebis på g?
Tog det lugnt den kvällen,kollade på tv å duschade varmt. men det hjälpte inte. Grannen var hos oss å kollade ¨på film. Vi satt å kollade film hela den natten. jag började klocka värkarna och då insåg jag att det kanske var på g.
Älskling gick å la sig men gick upp med jämna mellanrum å frågade hur täta värkarna var.Jag tyckte fortfarande inte att de var speciellt smärtsamma..

19 Novmeber
05:34 ringde älskling in å frågade när de tyckte att vi kunde komma in osv.
då hade jag värkar med 3-4 minuters mellanrum som höll i sig i ca 40 sek.
Klockan 07:11 blir jag inskriven på förlossningen ..  Jag blir undersökt å är då öppen 3 cm.
kl 07:48 så blir jag undersökt igen . fortfarande öppen 3 cm . Då tycker de att jag kan gå ner till fiket å fika å röra lite på mig.. ny undersökning skulle vara kl 10.
Jag stod bara ut till 09:15 nu började jag tycka att värkarna var jobbiga.. Fattade inte riktigt hur jag skulle andas igenom dem.
ny undersökning gjordes kl 09:40 och då var jag öppen 4 cm.. Jag tycker att tiden går sjukt sakta.
Jag säger till  om att få bada  så kl 10:10 så får jag lägga mig i badet.. Det var sjukt skönt. hjälpte verkligen till en början.. Men efter 40 minuter så gjorde det förbaskat ont .. Då gick jag upp å blev undersökt igen. var då öppen 8 cm! . Så badet hade nog hjälpt en del. 4 cm på 40 minuter inte konstigt att det kändes;)
kl 11 ber jag om lustgas.Det var min bästa vän ;) . Blev helt borta men de gjorde att jag inte kände av smärtan på samma sätt.
kl halv 12 bestämmer de sig för att ta hål på fosterhinnan. Klart fostervatten avgår..
Tio i tolv tycker jag det börjar bli jobbigt att hålla emot krystvärkarna.Älskling var så underbar la blöt handduk i pannan , pratade med mig å var verkligen ett underbart stöd!
12:05 får jag börja krysta . då krystade jag i 35 minuter sen föddes världens finaste isabelle i framstupa  kronbjudning. Hon hade navelsträngen ett löst varv runt halsen och började skrika efter de torkat av henne.
Lyckan har aldrig varit större..
3225 gram och 48 cm lång.

Efter att isabelle kom ut var det dags för det som jag tyckte var värst. Få ut moderkakan å sys.Vet inte om det egentligen gjorde så ont eller om det var för att jag trodde att allt skulle vara klart, ville bara få njuta av det fina jag å j hade skapat.. 

kl 12:53 kom moderkakan ut iaf. dock inte hel. så fick äta tabletter som skulle göra att även den sista biten kom ut.
Därefter var det dags att sys.Då står de där å pratar högt och säger att jag inte slutar blöda å att läkare ska komma å kolla. Men efter att det har kollat igenom och sytt det som behövdes så minskade blödningarna.. förlorade ca 1 liter blod.

Efter förlossningen ammades isabelle direkt. Jag Var så sjukt trött så jag somnade undertiden.
Älskling fick bada lilltjejen medans jag låg i sängen å kollade på. Orkade inte resa mig.

Förlossningen var helt klart det häftigaste jag upplevt. visst var det een smärta man inte kan beskriva men jag hade förväntat mig ngt mkt värre..

BB-tiden
bb tiden blev längre än vad jag trodde att den skulle bli. första dagen sov jag mest.. jag hade otrolig huvudvärk å var sjukt trött pga lågt järnvärde.
Isabelle fick gulsot så fick ligga å sola i två dygn..Stannade på bb i sammanlagt 4 dagar..
BB tiden med isabelle ser jag som en positiv tid även om den blev längre än tänkt. Det var otroligt trevlig personal osv.



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0