Förlossningsberättelse med Wilja

2012-05-16 - 10:41:29

Dags att skriva förlossningsberättelsen.
Allt började med förvärkar natten till torsdagen. När jag var uppe å gick så var de inte så smärtsamma och inte så täta men så fort jag la mig så kändes dem mer och kom mer regelbundet..
Ringde iaf hem J så han åkte hem en dag tidigare från jobbet och även min syster som skulle vara med :) . tur i oturen fårm an väl säga för inte kom de någon Wilja den natten.. Mötte iaf upp hoonom vid sjukhuset i kalmar för att göra en kontroll när vi ändå var där. Öppen en cm regelbunda sammandragningar som för övrigt knappt kändes. De kunde hålla på så här flera dagar och öppen kunde jag ju varit länge eller sså kunde de gå lång tid innan det hände något mer tänkte jag .
Eftersom jag kände mig pigg och inte trodde att det var  på g så valde vi att görade vi hade planerat. Hämta hem lilla bamse. :)



Efter att vi hämtat bamse åkte vi hem. En trött mamma som hade varit barnvakt och blivit väckt mitt i natten . och jaa alla var helt slut.
Syster valde att stanna över natten för att antingen skulle de ju sätta igång dagen efter tänkte vi eller så skulle de vänta flera dagar.
kvällen kom och nu började det kännas. ringde barnens farmor å farfar som hämtade dem så de kunde sova där ifall det skulle sätta igång på riktigt nu.
alla var så trötta. de andra somnade runt halv 11 tror jag de var. jag la mig närmare halv 12. somnade som en stock.... vaknade 5 över 2 på natten. satte mig upp och kände en värk. nu gjorde de ont! sa till hjärtat att han faktiskt fick gå upp nu. gick ner till syster väckte henne och släppte sen ut hunden.
nu var de dags att åka in...

åkte vid halv 3. lämnade bamse på vägen sen raka vägen till förlossningen. jag satt helt tyst hela vägen.. måste nog säga att de var mer smärtsamma denna gången även om jag kunde andas igenom dem rätt bra.

väl på förlossningen blev vi inskrivna 03:10.
det tog tid å gå till rummet:) inne på rummet satte de på ett ctg. jag frågade hur länge jag skulle ligga med den . 15-20 minuter sa dem.. oj så länge tänkte jag.
senn kom de in en till barnmorska, frågade om jag inte skulle byta om, men de kunde vi göra sen sa hon, men vi kunde undersöka dig nu iaf sa hon.  fick på mig de snygga nättrosorna och blev undersökt. 7-8 cm..
de bestämde sig för att inte ta hål på hinnan för de var några andra i rummet brevid som skulle få när som så de tänkte att de skulle hinna de först.
Men ikke, wilja ville ut;) så vattnet gick av sig själv. undersökningen gjorde dem precis innan vattnet gick. den ena bm hann precis gå ut ur rummet å var på väg till de andra när vattnet gick. 03:30.
 krystvärkarna kom igång direkt. 03:32 var lilla wilja ute :)
fort gick det.  2835 g och 46 lång.
så liten ochså fin



sen var de dags för de värsta. moderkakan.... att den inte bara kan komma ut hel och av sig själv.. när de skulle hjälpa den att komma ut drog de lite i navelsträngen men då gick den av så klart. jag fick massa dropp eftersom att när moderkakan väl kom ut så var den inte hel(som vanligt)
tycker det är förbannat obehagligt när de ska trycka på magen hela tiden osv.
tog et tag innan vi fick grattisbrickan man tusan så gott de var.. finns nog  ingen annan gång som de är så gott med mackor:P haha
kände mig rätt pigg efter förlossningen. men tog ett tag innan jag fick duscha för att de ville se så att de inte kom massa blod när de tryckte på magen..

när jag väl fick duschha som jag längtat, satt jag en stund på sängen först. eftersom jag förlorat lite blod så vill de ju se så jag inte blev snurrig. kände inget. gick till duschen utan problem. satte mig på toan. minns bara att jag precis hann känns mig snurrig sen blev allt svart. jag svimmade, slog i huvudet i golvet. vaknade till och kunde precis nå en larmknapp sen svimmade jag till igen.
Minns hur de hämtade en säng å la mig på dem. frågade om jag var med dem sen körde de in mig till rummet. Blev inte mkt till dusch .
Sov en stund iaf. skönt var det.
vid nio tiden blev jag flyttad till bb .

BB-tiden

Fick ett dubbelrum som jag delade med en annan . fast hon skulle åka på dagen .  Sen på natten kom det en ny.
Den dagen mådde jag bra. tog mig en dusch senare . fick tabletter mot sammandragningarna på natten. sjukt vad droppet gjorde så att livmorden arbetade extra mkt.
Dagen efter var det dags å gå på toa på morgonen. kom in på toan. satte mig. sen blev de svart.... svimmade igen . Ännu en gång helt utan förvarning, utan att känna mig det minsta yr förens precis sekunden innan .
Denna gången var jag ganska pigg när jag vaknade efter att jag svimmat. kunde ta mig tillbaka till sängen med lite hjälp från personalen men behövde iaf inte åka säng.
Nu var allas fråga varför jag svimmade. de tog blodtrycket och de såg bra ut . kollade även blodvärdet. 101. inte så farligt lågt ändå .
De tog ekg. Där visade det Förmaksflimer. Fan.. fick en tablett mot hög puls. Mitt hjärta var alltså lite påverkat.
Fick givetvis inte åka hem den dagen heller.
Fick allt serverat till rummet . frukost, middag osv. Moa och älskling kom även och hälsade på och vilicia. Bella var med farfar den helgen . Men hon hade varit med å hälsat på på fredagen . :)

Iaf  på söndagen var detd ags för ett nytt ekg. Det visade inte längre förmaksflimmer. Skönt tänkte jag nu får jag åka hem . dasg å ta blodprov i fingret. Efter att en stor klump hinnor kom ut på natten.. Äckligt.. Blodvärdet var inte alls bra. 79. Fan . nu började de prata om ifall jag skulle få blof .. Jag som kände mig pigg, inte kunde mitt järnvärde vara så lågt? .
De tog ett nytt i armen, skulle de inte vara bättre så skulle jag inte få åka hem än. det visade 85. yes. så nu fick vi äntligen åka hem :) . wilja hade fått sin ok stämpel från bb . :)

Hon är en lugn och snäll tjej , sa inget när de tog pku testet eller gjorded e andra kollerna..

Nu skulle vi äntligen hem. <3 dagen efter var de dags att åka tillbaka för att kolla Wiljas hjärta. med ekg och ultraljud. hon fick även ännu en undersökning och vägde då 2600 g. (måndags)


Hon v'gde2620 g när vi åkte hem(söndags) och idag(onsdag) är det dags att väga henne igen för att se så kurvan vänt.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0